Auto’s van Renault kregen afgelopen jaar de meeste kritiekpunten bij apk-keuringen. Toyota, Mazda en Nissan scoorden het best.
Meer APK-keuringen in 2014
Garages krijgen het dit jaar voor het eerste sinds jaren drukker met het keuren van personenauto’s. Het aantal apk’s stijgt naar verwachting ten opzichte van 2013, met 2,9 procent tot in totaal 5,66 miljoen keuringen.
De stijging is volgens VWE te verklaren doordat de gemiddelde personenauto steeds ouder wordt. In 2009 had een auto een gemiddelde leeftijd van 8,8 jaar. Tegenwoordig is dat 9,9 jaar. Steeds meer auto`s zijn daardoor apk-plichtig.
Een andere reden is dat de nieuwe wetgeving die in 2008 is ingevoerd nu volledig is doorgewerkt. Dat jaar werd besloten dat jonge auto`s minder vaak gekeurd hoefden te worden, waardoor het aantal apk’s een aantal jaar achtereen daalde. Maar dat effect is nu uitgewerkt.
APK: verschillen per merk
Het onderzoek bevat ook een inventarisatie van apk-kritiekpunten per merk. Onderstaand lijstje geeft het totaal aantal punten per duizend auto’s in het wagenpark, voor auto’s die 4 tot en met 10 jaar oud zijn. Kijk je naar punten die reden waren voor afkeuring, dan komt Renault als zwakste uit de bus. Toyota scoort relatief het beste.
(klik voor uitvergroting)
Afkeurpunten bij APK
De belangrijkste categorieën bij de afkeurpunten voor de apk zijn remmen, banden/vering/schokdempers, verlichting en brandstof/uitstoot. Deze vier zijn samen goed voor 60 procent van alle afkeuringen
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Bij afzonderlijke probleempunten scoort onvoldoende bandenprofiel het hoogst bij zowel de afkeurpunten als reperaratiepunten.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Bron: Z24/ANP
Lees ook
Tol betalen op Duitse Autobahn? Brussel is kritisch
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl